Kolejne plany polityków na pomoc polskim stoczniom

Kolejne plany polityków na pomoc polskim stoczniom

Nasze stocznie sporą część produkcji wysyłają do krajów, gdzie stawka VAT wynosi 0 procent. Jednak regulacje podatkowe, jakie obowiązują nie są zbytnio korzystne z punktu widzenia stoczni. Z takich też powodów Ministerstwo odpowiedzialne za morską i śródlądową żeglugę przedstawiło 23 marca sporo interesujących zmian które dotykają zagadnień podatkowych, a których główną rolą ma być zapewnienie stoczniom w naszym kraju większej konkurencyjności. Spotkanie w powyższej sprawie zorganizowane zostało w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, i byli na nim obecni najważniejsi przedstawiciele przemysłu stoczniowego. Tak więc wzięły w nim udział zarządy firm działających Związku Pracodawców Forum Okrętowe i innych prywatnych i państwowych zakładów stoczniowych. Branża z dużym zainteresowaniem przysłuchiwała się pomysłom, jakie były przedstawiane, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że dotyczyłyby one wszystkich zarejestrowanych u nas firm produkujących statki, a podmiotów tych bez przerwy przybywa i rozwijają się bardzo dynamicznie.

Kolejne plany polityków na pomoc polskim stoczniom
Nowe plany ministerstwa na wsparcie dla naszych stoczni

Pierwsze pociągi na nowej trasie przejechały w dniu 21 stycznia, i mogą to robić aktualnie dużo szybciej niż dotychczas.
Jedną z bardziej istotnych propozycji, która się pojawiła podczas rozmów, jest zmiana w sposobie liczenia podatku VAT. Przy produkcji nowych okrętów dla zagranicznych kontrahentów wynosić ona będzie 0 procent, jednak wykonawca musi opłacić wszystkich dostawców części w czasie budowy, a rozliczone wszystko może być dopiero w chwili sprzedania. A że projekty mogą się ciągnąć przez kilka lat, to przez ten czas środki pieniężne zwyczajnie zostają zamrożone, co ma duży wpływ na płynność finansową. Inspiratorzy pomysłów chcą zmienić ciężar rozliczenia podatku na dostawców części. Dzięki temu, że ich obrót jest dużo szybszy, to tacy dostawcy odczują dużo mnie nałożony na nich obowiązek, bo zwyczajnie znacznie szybciej otrzymają zwrot opłaconych podatków. Tego typu rozwiązanie mogłoby znacząco poprawić kondycję stoczni, jakie na dzień dzisiejszy około jednej piątej pieniędzy które są przeznaczone na kupno wyposażenia pozostawiają pod postacią podatków, a tym samym będzie też miało duże znaczenie przy negocjowaniu z bankami.
.