Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Terminale kontenerowe zaczęły ważyć kontenery morskie

Branża transportu morskiego od wielu lat borykała się z problemem nieodpowiednio podawanej wagi kontenerów. Na nieszczęście spora część spedytorów nie specjalnie się tym nie przejmowała, a ma to naprawdę duże znaczenie dla bezpieczeństwa rejsów. Nawet nieduże odchylenia w deklarowanej wadze mogą się przy paru tysiącach kontenerów kumulować, powodując bardzo duże problemy z zapewnieniem stabilności, a czasami nawet zatonięcia. Z tego też powodu od długiego czasu prowadzone były intensywne prace nad uporządkowaniem tych kwestii, jednak ze względu na ogromne koszty nie dawało się ich z sukcesem zakończyć. Dopiero całkiem niedawno udało się wypracować porozumienie, na mocy którego wszystkie kontenery znajdujące się na statku muszą zostać precyzyjnie zważone. Nowe przepisy obowiązują od 1 lipca 2016 roku, a ich nierespektowanie wiąże się ze sporymi konsekwencjami. Przymus podania dokładnej wagi kontenera spoczywa na nadającym, dlatego też musi on dokładnie przypilnować, aby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującym prawem. Oprócz tego przewoźnicy i terminale mają pełne prawo do odmówienia załadunku kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Porty zaczęły ważyć kontenery morskie

Przepisy obecnie zezwalają na ważenie jednostek kontenerowych za pomocą dwóch odmiennych metod. Pierwszą z nich jest to ważenie kompletnego zapakowanego i zaplombowanego kontenera, natomiast druga to pomiar poszczególnych cząstkowych ładunków wraz z opakowaniami i zsumowanie wszystkiego na samym końcu. Technika pierwsza jest dużo szybsza i wygodniejsza do zastosowania, jednak będzie wymagała zakupu certyfikowanego, odpowiedniego sprzętu. W chwili aktualnej jedynie niewielka część portów w Polsce posiada takie możliwości, lecz nadal nie ma w nich szans na obsłużenie każdej jednostki. Dlatego też w dalszym ciągu zdecydowana większość kontroli wag będzie się musiała odbywać u nadawców, w siedzibach firm zajmujących się załadunkiem. W nadchodzącym czasie są rzecz jasna w planach takie inwestycje, jednak sprawa nie będzie jedynie dotyczyć kupna kolejnego urządzenia, ale też zmienienia organizacji pracy w porcie. Na przykład port w Szczecinie ma już wdrożone gotowe procedury związane z obsługiwaniem kontenerów, a dodatkowo może zaproponować możliwość zważenia ich przed załadowaniem.